IPJ Alba a organizat azi o acţiune despre ce înseamnă şi cum...

IPJ Alba a organizat azi o acţiune despre ce înseamnă şi cum funcționează Sistemul Unic Apeluri de Urgenţă 112

650

În fiecare an, la data de 11 februarie, se sărbătoreşte ziua numărului unic european de urgenţă 112 ce reprezintă sistemul tehnic şi organizațional al recepţionării şi transmiterii apelurilor de urgenţă pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordine publică, proprietatea publică sau privată, ori mediul înconjurător.

Începând cu 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizate activităţi de informare a populaţiei cu ocazia celebrării „Zilei Europene 112”. În acest context, şi poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, au organizat azi, 11.02.2013, la Liceul de Arte din Alba Iulia, o acţiune in cadrul căreia 30 de elevi de clasa a XII-a au putut afla informaţii despre ce înseamnă şi cum funcționează Sistemul Unic Apeluri de Urgenţă 112.

În anul 2012, la nivel naţional, au fost recepţionate în centrele unice pentru apeluri de urgenţă 18.665.852 de apeluri, dintre care 5.901.916 au fost reale, iar 12.763.936 nu s-au confirmat. Cele mai multe dintre apeluri au fost direcţionate spre poliţie.

În ceea ce priveşte Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba, în anul 2012, au fost înregistrate 23.469 apeluri, cu 11,6% mai multe decât în 2011, dintre care:

  • 15.624 (66,6%) au fost sesizări din mediul urban, în creştere cu 7,4%,
  • 7.845 (33,4%) din mediul rural, în creştere cu 21%.

Din totalul evenimentelor semnalate prin apelul de urgenţă 112, în 17.142 (reprezentând 73%) de cazuri, urgenţele semnalate s-au confirmat iar poliţiştii au intervenit şi au luat imediat măsurile legale.

În funcţie de ora sesizării, cele mai multe apeluri primite prin SNUAU 112 în 2012, au fost înregistrate în intervalul orar 17:00 – 23:00 (42,4% din totalul apelurilor).

Cele mai multe sesizări primite prin SNUAU 112, au fost cele referitoare la scandaluri, tulburarea ordinii şi liniştii publice, conflicte, (5.994 reprezentând 26% din totalul sesizărilor), urmate de sesizările referitoare la domeniul rutier (accidente, conduceri imprudente, blocaje în trafic, etc.), în număr de 4.464 (reprezentând 19% din totalul sesizărilor primite prin SNUAU 112), sesizările referitoare la fapte cu violenţă, bătăi, loviri, agresiuni, etc. (2.526, reprezentând 10,8%), iar sesizările privind săvârşirea de infracţiuni de furt au fost în număr de 2.217 (reprezentând 9,5%).

Informaţii de background despre Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) este constituit din centre de preluare a apelurilor de urgenţă, având ca dotare un sistem operativ de telecomunicaţii, pentru anunţarea, recepţionarea, prelucrarea şi transmiterea către serviciile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei şi Jandarmeriei. Dispeceratele 112 funcţionează în fiecare reşedinţă de judeţ. Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 este format din profesionişti care răspund la apelurile de urgenţă 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiţi ca sa asiste apelanţii în cazuri de urgenţă şi sa-i ajute în cel mai scurt timp posibil. Serviciul de Urgenţă 112 are ca obiectiv salvarea: vieţii, proprietăţii, mediului.

Dacă sunaţi la 112 trebuie să anunţaţi:

- Ce urgenţă aveţi;

- Locul evenimentului;

- Unde vă aflaţi;

- De la ce număr de telefon sunaţi;

- Cum vă numiţi.

După furnizarea acestor date, trebuie să rămâneţi la telefon pentru a fi puşi în legătură cu agenţia de urgenţă de care aveţi nevoie şi pentru a primi eventuale recomandări. Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările; nu închideţi până când nu vi se spune.

Sunaţi la 112 doar dacă aveţi o urgenţă!

Centrele de Urgenţă funcţionează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână. În baza legii, confidenţialitatea în legătură cu datele celor care apelează 112 sau referitoare la urgenţele pentru care s-a sunat este o obligaţie a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă (SNUAU) şi a personalului său.

Convorbirile din sistemul 112 sunt înregistrate şi se păstrează 10 ani. Aflarea automată a numărului şi locaţiei urgenţelor permite identificarea apelurilor false şi/sau injurioase. Apelarea abuzivă sau falsă a Numărului Unic de Urgenţă 112 este contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 la 500 de lei.